ﮐﻮﮐــــــــــــــــــــﻼ Kokelaberg

ﮐﻮﮐــــــــــــــــــــﻼ Kokelaberg
ﮐﻮﮐﻼ (ﮐﻮﻫﮑﻼ); ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﻫﻬﺎﯼ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ...  
قالب وبلاگ
نويسندگان
M
چت باکس


غار رازآلود کلماکره لرستان و گنجینه عظیم و اشیاء عتیقه کشف شده از غار

غار افسانه ای کلماکره در شرق کوههای شهرستان پلدختر  واقع شده است.

پیشانی غار ۵۰/۱ متر جلوتر از پایین دهانه آن است و به همین دلیل دهانه این غار از دید پنهان است.

راز گنجینه غار کلماکره ابتدا در دهه پنجاه خورشیدی یعنی سالهای پیش از انقلاب توسط یک شکارچی که از اهالی منطقه بود کشف شد. او  که بصورت اتفاقی در دهانه غار کوزه قدیمی شکسته ای یافته بود و با اینکه شک کرده بود و حدس میزد به احتمال زیاد درون غار گنجینه ای وجود دارد اما خودش هیچگاه به درون غار نرفت و فقط ماجرای یافتن کوزه شکسته قدیمی را برای یکی دیگر از شکارچیان جوان  منطقه که نسبت آشنایی با هم داشتند تعریف کرد.  شکارچی جوان که نسبت به موضوع کنجکاو شده بود طی چند سال و چندین بار به تنهایی به دهانه غار رفت اما وارد دالان غار نشد.  بیش از ده سال طول کشید و سرانجام در دهه شصت خورشیدی این شکارچی جوان و کنجکاو با همراهی یک نفر دیگر به درون غار رفتند و  به  دالانی طولانی که منتهی به تالارهای اصلی غار است وارد شدند که این کنجکاوی وی و همراهش سرانجام باعث  کشف کل گنجینه غار شد.  گنجینه عظیمی که در دل خاک نبود بلکه تمام عتیقه ها روی زمین تالارهای غار و روی تاقچه های سنگی آن قرار داشتند.

سازمان میراث فرهنگی  پس از مدتی از وجود چنین غاری مطلع شد و گروهی را برای حفاظت از آن راهی کرد اما تا سال ۱۳۶۸ خورشیدی تمام گنجینه عظیم و اشیاء موجود در این غار که شامل سکه ها و جواهراتی از جنس طلا و نقره، تعدادی مجسمه نقره‌ای از اشکال انسان و حیوانات، ماسکها و نقابهای طلایی تزیین شده با سنگ لاجورد و عاج مربوط به دوره هزارسال پیش از میلاد، جامهای نقره‌ای و بشقابهای نفیس و... که مربوط به اوایل حکومت هخامنشیان  و اواخر دوره مادها  بود از غار خارج شده بود. کتیبه ها و نوشته های روی اشیاء غار بیشتر به خط ایلامی و میخی است.

راز علت وجود این گنجینه عظیم در غار کلماکره هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد اما گفته شده این گنجینه عظیم و این اشیاء عتیقه احتمالاً در خزانه دولت هخامنشیان  در شوش  نگهداری میشده است تا اینکه کوروش، بابل  و بین النهرین را به تصرف خود درآورد و تمام خزائن را از معابد بابل  به ایران انتقال داده است.

 زمان حمله اسکندر به ایران این گنجینه عظیم بصورت پنهانی به کوههای پلدختر و درون غار کلماکره که دهانه ورودی آن بصورت طبیعی مخفی و غیرقابل دیدن است منتقل شد و  چهار نگهبان مخفیانه از این گنج بزرگ محافظت میکردند که عاقبت این چهار نگهبان نیز بر اثر گذر زمان و بر اثر مرگ طبیعی مردند.

پس از کشف غار هنوز آثاری از چهار سرباز نگهبان وجود داشت.

بسیاری از اشیای تاریخی و ارزشمند این  غار که بصورت اتفاقی  کشف شد و از آن بعنوان یکی از  شش گنجینه بزرگ کشف شده در جهان یاد میکنند امروز در موزه‌های خارج از کشور است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 16 فروردين 1398 ] [ 5:26 قبل از ظهر ] [ M ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

ﺍﺳﺘـﺎﻥ " ﻟﺮﺳﺘـﺎﻥ "ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﻏﺮﺑﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﺑﺎ ﺁﺏ ﻭ ﻫﻮﺍﯼ ﻣﻌﺘﺪﻝ ﻭ ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ۴۶ ﺩﺭﺟﻪ ﻭ۵۱ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺗﺎ ۵۰ ﺩﺭﺟﻪ ﻭ۲۲ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻋﺮﺽ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﮐﻮﻫﻬﺎﯼ ﺯﺍﮔﺮﺱ ﻣﯿﺎﻧﯽ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ‌ﺍﺳﺖ.ﺍﺷﺘﺮﺍﻧﮑﻮﻩ ﺑﺎ ۴۱۵۰ ﻣﺘﺮ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺴﺖ‌ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺑﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ۵۰۰ ﻣﺘﺮ ﺍﺯ ﺳﻄﺢ ﺩﺭﯾﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ.ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻫﺎﯼ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺳﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﻃﺒﯿﻌﯽ، ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺟﺎﯼ ﺩﺍﺩ.
لینک های مفید
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 86
بازدید کل : 8079
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1